Földes András "kulturális újságíró" méltán érdemelné ki a cikke alatt kommentelők által is odaítélt, Bartus László nevével fémjelzett publicista díjat: a Szépművészetiben látható Hagyomány és megújulás – kínai művészet az ezredfordulón a Kínai Nemzeti Művészeti Múzeum válogatásában kiállítás kapcsán vetemedett kritikára az Indexen, melyre Salát Gergely Kína-kutató válaszolt a Mandiner hasábjain. Utóbbi ebben ízekre szedte Földes írását, rávilágítva annak egysíkú gondolatmenetére, prekoncepciózus jellegére, üvöltő tájékozatlanságára. Míg Földes írása a "Kína diktatúra, ez a kiállítás pedig kommunista propagandakiállítás" egybites gondolatára épült, addig Salát válaszában részletesen leírta minden egyes képről keletkezésének körülményeit, szereplőinek vélhető motivációit.
Míg Földes írásában "arató nőként" jellemzett egy szomját csillapító figurát, és a termeléskultusz megnyilvánulásaként könyvelte el a kép jelenlétét, addig Salát rávilágított, hogy éppen egy internált személy látható a Liu Kongxi által festett képen, és ő többekkel együtt az úgynevezett "elveszett generáció" tagja, amelynek emlékezete máig fájó sebeket okoz a kínaiaknak, és ez a kép is annak lenyomata.
Földes válaszából azonban kitűnik, hogy ő az efféle apróságokra nem igazán fogékony: Kína kommunista diktatúra, és kész, ahogy az volt a rendszerváltás előtt is Magyarország - Salát Gergely pedig ez iránt való szimpátiából írja azt, amit. Ügyesen lebbenti fel ezáltal is a fátylat Földes arról, hogy ő tényleg nagyon nem érti, mi folyik ott Keleten - ami -figyelem! -, nem azt jelenti, hogy ne lenne kritizálható a kínai rendszer, hanem épp azt a Salát által is hangoztatott tézist, hogy amíg az ember alapjaiban nem képes felfogni valamit, addig jobb, ha csendben marad.
Jól mutatja ezt a második Földes-írás: Deng Xiaoping-et Kádárral összevetni, a mai kínai rendszert a magyar szocializmushoz hasonlítani, nos, az leginkább egy negyedikes gimnazista gondolatmenetével rokonítható: már olvasta a tankönyvben, hogy Kínában még mindig kommunizmus uralkodik, ezért hát úgy képzeli el, hogy egészen hasonló lehet az ottani rendszer, amilyen a magyarországi volt a Kádár-érában (bár néha azért leleményesen vegyíti ezt a Rákosi-rendszer durvulataival is).
A második írásán látszik a leginkább Földesnek, hogy őt igazából nem a képek érdeklik itt: bement, röhögött egyet, hogy "némmá, mecsoda kommunista propaganda", majd kiballagott, rittyentett ebből egy cikket, és izgatottan várta az elismerő szavakat tudatlan hőbörgéséért.
De sajnos nem egészen ezt kapta: Salát Gergely elegáns, a tényekre koncentráló írásában zúzta porrá a szerző minden egyes jópofának szánt megjegyzését, egyben rámutatott arra, hogy nem lehet egy kínai művészek festményeiből összeállított galériát elintézni azzal, hogy "a tusrajz nem kortárs, a munkaeszközt ábrázoló kép pedig a termelési verseny kultuszáról szól". Nem, mert ez így nagyon leegyszerűsítő, sematikus gondolkodás tükre, ráadásul még művészetileg is elég igénytelen: nem attól lesz egy alkotás ugyanis jó, hogy ilyen vagy olyan módon készült, hanem hogy valami fontosra igyekszik rávilágítani, egyben hatással van a befogadóra.
A kiállított képek közül pedig ez többről is elmondható, még ha Földes szerint az uralkodó kánonnak nem is képezhetik részét.
Az egybites gondolkozás legmókásabb megnyilatkozása az az elképesztő magasságokig emelkedő értetlenség és tahóság, amely Földes ezek utáni reakcióira jellemző lesz: az érdemi kritikára nem válaszol, ehelyett továbbra is kommunistázik, illetve belevisz egy kis aktuálpolitikai színezetet is, majd lezárja az egészet egy jó kis személyeskedéssel: Salát igazából jobboldali, ezért milyen vicces, hogy Kínáról összetetten képes gondolkozni, hahaha, majd jól összezavarodik a sok buta mandineres kommentelő!
Csakhogy a leginkább mégis Földes András van most összezavarodva: hiszen ő a "jó oldalon áll", elítélte a kommunistákat, a diktatúrát, egy "propagandakiállítást" is megköpködött, ahogy kell - erre idejön valami Salát, és próbálja beléverni a vörös gyilkosok szeretetét, az antikommer kommentelők meg erre bőszen helyeselnek.
Hát milyen világ ez? - kérdezi sértetten Földes. Hiszen még a Radnóti Sándor is megmondta, sok-sok névvel, ha csak ez kell!
És valóban: milyen világ az, ahol az ilyen tudatlan, frusztrált, személyeskedő, értő gondolkodásra képtelen valakik lesznek kulturális újságírók? Leginkább olyan, ahol a Bartus Lászlókból közéleti publicisták.
Bartus-díjat Földes Andrásnak!
2012.09.05. 00:46 | hoLDen | 2 komment
Címkék: kultúra belföld kommunista diktatúra kínai kiállítás Kína Index Szépművészeti Múzeum Mandiner Salát Gergely Bartus László Földes András kínai tárlat Liu Kongxi
A bejegyzés trackback címe:
https://teadelutan.blog.hu/api/trackback/id/tr104755919
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Foray Nándor · http://foraynandor.blog.hu 2012.09.05. 15:45:38
Én speciel nem a "jó", hanem a jobb oldalon állónak tartom magam, de szerintem is Mandiner-olvasói részről van ez túllihegve. Nem éreztem Földest sem annyira rosszindulatúnak, sem annyira agresszívnek, hogy ennyire le kelljen támadni. Inkább az az ellene folyó boszorkányüldözés túlzás, amelyre méltán csodálkozott rá. Olvastam a viszontreakcióját és a kommentjeit is, egyiket se találtam olyan borzasztónak, és sajnos nekem is arra a következtetésre kellett jutnom, hogy már megint a jobboldal kéri ki magának a fricskát. Fölöslegesen, mert semmi rendkívüli nincs abban. Földes írt, Mandiner felelt, Földes válaszolt, ez teljesen természetes folyamat lenne, nincs min fölháborodni.
hoLDen 2012.09.05. 17:35:37
@Foray Nándor: Nem arról van szó, hogy Földes annyira agresszív lett volna - inkább csak látványosan hangoztatta tudatlanságát, idétlen viccekkel tette még hangsúlyosabbá üvöltő hozzánemértését. Épp a fennálló aránytalanságok mutatják, mennyire nem ilyen természetes folyamatról van szó: Földes ránézett három képre, megállapította, hogy "munkaversenyt propagáló komcsik", és ebből írt egy bántóan buta "kiállításkritikát".
Salát a ténykérdésekre kihegyezve írt erre egy nagyívű választ, melyben a személyeskedés és a nevetséges általánosítások helyett a valós helyzetek mellett igyekezett érvelni.
És mindebből ismételten az jött csak le Földesnek, hogy "Salát a kommunista Kínát reklámozza".
Vélhetőleg nem jutott el hozzáig az a mondat (vagy ő nem jutott el a szövegben eddig), hogy Kínát igenis érdemes megismerni, mert rendszerek jönnek és mennek itt és ott is, de az ország megmarad - jobb hát, ha mi is megismerkedünk az ottani reális viszonyokkal.
Földes cikke rendkívül tudatlan volt, a válasza ebben semmit sem változott, pusztán megspékelte ezt az egészet némi személyeskedéssel, lekezelő attitűddel.
Azt meg minden valamirevaló médiafogyasztónak ki kell(ene) kérnie magának, hogy ilyen slendrián munkát próbáljanak lenyomni a torkán, mint amilyet Földes igyekezett. Hiszen még azt sem értette, mi van a képeken! Abból fakadóan vont le ilyen monumentális következtetéseket, ami ott sem volt! Ezek után, a legkevesebb, amit tehetett volna, hogy csöndben marad, nem tetézi nagyképűséggel is a korábbi ostobaságát.
Salát a ténykérdésekre kihegyezve írt erre egy nagyívű választ, melyben a személyeskedés és a nevetséges általánosítások helyett a valós helyzetek mellett igyekezett érvelni.
És mindebből ismételten az jött csak le Földesnek, hogy "Salát a kommunista Kínát reklámozza".
Vélhetőleg nem jutott el hozzáig az a mondat (vagy ő nem jutott el a szövegben eddig), hogy Kínát igenis érdemes megismerni, mert rendszerek jönnek és mennek itt és ott is, de az ország megmarad - jobb hát, ha mi is megismerkedünk az ottani reális viszonyokkal.
Földes cikke rendkívül tudatlan volt, a válasza ebben semmit sem változott, pusztán megspékelte ezt az egészet némi személyeskedéssel, lekezelő attitűddel.
Azt meg minden valamirevaló médiafogyasztónak ki kell(ene) kérnie magának, hogy ilyen slendrián munkát próbáljanak lenyomni a torkán, mint amilyet Földes igyekezett. Hiszen még azt sem értette, mi van a képeken! Abból fakadóan vont le ilyen monumentális következtetéseket, ami ott sem volt! Ezek után, a legkevesebb, amit tehetett volna, hogy csöndben marad, nem tetézi nagyképűséggel is a korábbi ostobaságát.