Nem beszélhetünk általánosítva A Drogosokról, és a tudatmódosítók azért vannak csak betiltva, mert a politikusok nem akarják, hogy több perspektívából is rá tudjunk tekinteni a dolgokra - többek között ezt tudhatta meg Puzsér Róberttől az, aki az elmúlt két szerda estét a Mika Tivadar Mulatóban töltötte, ahol a kritikus, illetve egy barátja, Farkas Attila Márton heti rendszerességgel tartanak beszélgetéseket / vitákat mindenféle témában. A mostani, a tudatmódosító szerekről való csevej viszont igen hamar átment langymeleg hangvételű mesélésbe a különböző szerek hatásairól, ami hamar világossá tette, előadóink hogyan is viszonyulnak az egész kérdéskörhöz.
Először is tegyük világossá, hogy a drogok tiltásának ezen magyarázata gyakorlatilag azonos színvonalon mozog az "a magyar kormányt azért támadják, mert keresztény-konzervatív irányvonalat képvisel"-féle megmondással, mely duplán is baromság: nevezett fél nem képvisel ilyesmit, de még ha képviselne is, az sem generálna rögvest ilyen válaszreakciókat.
Az természetesen igaz, hogy nem lehet általánosítva "drogosokat emlegetni", hiszen ez felszínes világlátásra vall. Ahogy nem lehet általánosítani nyugdíjasok, metálosok, popsztárok és kortárs magyar irodalom kapcsán sem. Nem lehetne - de valamiért mégis tudunk, nyilván azért, mert vannak általánosan fellelhető sajátosságok. A tudatmódosító szereket fogyasztóknál épp úgy, mint a nyugdíjasoknál.
Az, hogy a tudatmódosító szerek más nézőpontból engedik láttatni az életet, egy olyanból, ami más módon nem tapasztalható meg, egyszerűen nem igaz. A drogozás nem a posteriori ismeret. Ha valóban az lenne, miként az evés, az ivás, a szex, az alvás valóban azok, akkor nem lehetne a drogok hatását visszavezetni tudati folyamatokra, természetes érzetekre. A tudatmódosító szerek természetellenes módon, ezt előidéző anyagok segítségével keltenek fel bennünk olyan érzeteket, melyek valójában nélkülük is megtapasztalhatóak, csak épp más módon. A Puzsér által bemutatott mescalin (egy pszichedelikumról van szó) például épp olyan hatással van a fogyasztóra, mint az álmodás, ráadásul hajszálra pontosan ugyanazzal a teremtő erővel ruház fel, amivel az álmok is sokszor ellátnak bennünket. Kérdés, vajon mi szükség van akkor egy olyan szerre, amely ezt az érzést mesterséges módon is előidézi bennünk.
Puzsér nem késlekedett a válasszal: ezek az eszközök arra vannak, hogy fájdalmat generáljanak bennünk, mert ugyanis a tudás ára nem más, mint a fájdalom. Ha begombázunk, befüvezünk, beszedünk némi hallucinogént, akkor kinyílik a szemünk, más perspektívából tudunk életünkre tekinteni, és utána gyökeresen más irányt igyekszünk szabni napjainknak. Ha beszedünk ilyen szereket, akkor fájdalmasa eszmélünk saját magunkra, és utána egy kicsivel mi is többek leszünk.
Ez az az elképzelés, ami végtelenül leegyszerűsített, buta, valamint gyenge hozzáállásra vall. Az, hogy nekem szükségem van bármiféle tudatmódosító szerre ahhoz, hogy tisztába jöjjek élethazugságaimmal. A beszélgetés közben felvetettem, hogy ez sokkal egyszerűbb és alantasabb módja a tapasztalásnak és az élethazugságokkal való szembesülésnek, mint mondjuk Kierkegaard folyamatos tanulmányozása. A válasz az volt, hogy a) almát hasonlítok a körtéhez, b) majd ha kipróbáltam ezeket, utána pofázzak róluk.
Vagyis, ad absurdum, akkor ítélhetem el a tudatmódosító szerek élvezőit, ha már magam is azzá váltam előtte.
Nevetséges válasz, ami abból fakad megint csak, hogy a posteriori élményként tekintenek egyesek a drogozásra. Azt hiszik, hogy meg is kell tapasztalni őket, hogy tisztában legyünk velük. Azt hiszik, hogy a drogozás egyazon síkon mozog a szexszel. Pedig a drogozás sokkal inkább a pornóval hozható párhuzamba: mindkettő egy mesterséges világot von körénk, mely látszatra pontosan ugyanazzal az élménnyel tesz minket gazdagabbá, mint az eredeti cselekvés.
Aki azt gondolja tehát, hogy az élethazugságainkkal más úton nem tudunk tisztába jönni, mint egy ilyen szer beszedésével, az tulajdonképpen olyasmit állít, hogy a kéj betetőzését máshogy nem ismerhetjük meg, csak ha megnézünk egy pornófilmet.
Márpedig utóbbi megtekintése is sok olyan dologgal gazdagít bennünket, amiben valószínűleg sosem lesz részünk. Sejthetőleg sosem fogunk kislánytestű törpével közösülni, ahogy arra is megvan minden esély, hogy liftben sem fogunk soha japán tinilányokat nőként megerőszakolni. Pedig mennyiben más perspektívából láttatják ezek is az életet! Ahogy minden egyes tapasztalás más nézőpontot kínál. A kérdés tehát az, szükségesek-e ezek a látószögek ahhoz, hogy valami fontosat megtudjunk magunkról.
A válasz egyértelműen: nem. Nem kell begombáznunk ahhoz, hogy a dolgokat rétegzetten, a maguk jelentőségében lássuk meg. Elég "csak" helyette egy életen át művelődni, művelődni, művelődni.
Na persze, ez nem olyan egyszerű módja a megismerésnek, mint az, ha magunkba nyomunk mindenféle szert, és két nap múlva meg is világosodunk. Azt fogjuk képzelni, hogy revelatív erejű élmények birtokába jutottunk, pedig ennek a látszatkatarzisnak semmi köze ahhoz, ami például az embert Kant kategorikus imperatívuszának megismerésekor átél. Egy ember sosem fogja a mescalin hatására úgy gondolni, hogy neki háborúban kötelessége menteni a többi embert, ha teheti - vagy csak egész ritkán van egy ilyen szernek efféle hatása.
Felvetettem azt is, hogy a tudatmódosítóknak sokkal nagyobb marketingje van, mint az ellenük folytatott küzdelemnek. A válasz megint felszínes gondolkodásra vallott ("miért, hol reklámoznak itt ilyeneket? jó, mondjuk a reggae iparágán kívül), pedig az ember azt gondolná, hogy adott számú gombázás után az emberfia már a felszín mögé képes nézni. Akkor pedig igenis látnia kell, hogy a láthatatlan marketing sokkal erősebb, mint bármiféle tudatos reklám. Az, hogy gimnazista osztálykiránduláson melletted mindenki füvezik, valószínűleg téged is ahhoz a gondolathoz fog eljuttatni, hogy neked is így kell tenned.
De a drogprevenciós előadások is gyakorlatilag csak arra jók, hogy egyel több alkalom legyen ezekről beszélni. Hetedikes koromban bejött az osztályunkba egy volt drogos, aki így kezdte beszámolóját: "Tény, hogy egy drogos trip jobb, mint egy magömlés, de...".
A "de" után jöhetett már bármi. Az összes diákban az a fordulat maradt meg, hogy "jobb, mint egy magömlés". Na és általános iskola végén melyik srác tud elképzelni jobbat?
Amikor mindezt felvetettem, rögtön be is soroltak a jelenlegi kormányzat képviselői közé, mondván, én "haszontalan, romkocsmában merengő drogosokról" beszélek, és ezért tiltanám is az egészet, márpedig előbb ismerjem meg, és utána alkossak csak véleményt (olyan érvelés ez, mint amit a kritikusnak szoktak felhozni: "csinálj jobb zenét, és utána beszélj"). Pedig én egyáltalán nem tartom szükségesnek a szerek tiltását: mindenki olyan élethazugságba menekül felőlem, amilyenbe csak akar. Mindenki azt csinál a saját testével, amit csak akar. Felőlem azt is lehet képzelni, hogy kizárólag egyes szerek juttathatnak el egy adott tudatállapotba, és ilyenformán új perspektívát kínálnak az élethez. Nyugodtan lehet a revelációt ilyen törzsi módszerekkel kicsikarni, csak magát fogja vele átverni az a háromgyerekes anya, aki bőszen támadt rám a beszélgetés közben, mondván, "bocsi, próbáltad te ezeket már?". Persze törvényileg érthető, miért vannak tiltva, mint ahogy az is világos, hogy
csak ezen illegalitás miatt gondolják a legtöbben izgalmasnak ezen szereket.
A tudatmódosító szerek tehát nem valós kreativitással ruházzák fel használójukat. Az ilyesmivel élő író/költők - bármilyen fájó is -, nem ezek hatására voltak képesek megírni korszakos jelentőségű műveiket, hanem eleve rendelkeztek az ehhez szükséges teremtő képzelettel. A tudatmódosító szer viszont nem ezt a fajta kreatív szellemet adja át neked, hanem annak hatalmába kerít, úgy, hogy a legritkább esetben fogod te irányítani a vízióidat.
Egyébként abban abszolút igaza van Puzsérnak, hogy kultúrák különbözőségéről van szó. A nyugati kultúrának nem része a hasonló drogok elfogadottsága, szemben mondjuk a kávéval vagy az alkohollal. Már csak azt kell eldönteni, hogy mi melyik kultúrkörhöz kívánunk tartozni. Primitív törzsekéhez, akik mindenféle szerek hatására képesek bizonyosféle reveláció elérésére, vagy a huszonegyedik századi, nyugati kultúrához, melynek drogja egyértelműen a művészetek terén keresendő. Ezt a legjobban éppen egy kritikusnak kellene tudnia.
És bármilyen nagyívű konyhafilozófiát vont is Puzsér a tudatmódosítók köré, a végére teljesen világos lett, hogy a legritkábban érez bárki is ezekre késztetést akkor, amikor begombázik, vagy amikor elteker néhány g-t. A beszámolók alapján sokkal inkább az jött ki, hogy a delikvensek a vonatkozásnélküliség helyett ilyenkor kezükben a fejükkel sétáló embereket akarnak látni, illetve bársonynak képzelve a betont, azt a barinőkkel hosszasan viháncolva szeretnék simogatni. Mert ez olyan szórakoztató.
Drogosok
2012.06.30. 10:12 | hoLDen | 105 komment
Címkék: drog tudatmódosító szerek pszichedelikumok Puzsér Róbert Farkas Attila Márton Mika Tivadar Mulató kultúrkörök
Megvan, kik támadják Magyarországot és miért!
2012.06.29. 17:19 | hoLDen | 25 komment
Na nem, nem senki által nem legitimált hitelminősítő cégek, de még csak nem is titokzatos pénzügyi körök. Legalábbis nem elsősorban. Magyarországot nem mások támadják, mint a brit filmszínészek, közülük is legfőképpen Hugh Grant! Ennek pedig több lehetséges magyarázata lehet:
1. Amerikában és az Európai Unió más országaiban mára a magyar sajtószabadság egy oltári jó poénná vált. Celebek sokasága kacag azon, hogy az LMP és a Népszava kétnaponta eltemeti a médiaszabadságot, és egyre inkább úgy gondolják, ez valóban egy kiváló lehetőség egymás szórakoztatására. Hugh Grant így valószínűleg egy részegen elvesztett fogadás miatt kényszerült arra, hogy percekig nyilatkozzon a korlátozott magyar sajtószabadságról úgy, hogy közben nem röhögheti el magát. Ha valóban ez a helyzet, hamarosan számíthatunk a demokráciánk állapota és a Klubrádió miatt aggódó 50 Cent-tel, Christiano Ronaldóval, valamint Kim Dzsong-Un-nal.
2. A brüsszeli páneurópai konferencia és Hugh Grant nyilatkozata valójában egy a Marslakók mintájára lezajlott filmforgatás volt, melynek keretében az Igazából Szerelem 2 jeleneteit rögzítették. Mi csak azért gondoltuk a valóságnak az egészet, mert ennyire mélyen vagyunk a Balkánban.
3. Hugh Grant gyurcsányista. Ezen sem lepődnénk meg, igenis lehetséges, hogy a Sármos Filmszínész és az Európai Értelemben Vett Demokrata korábban haverok voltak, és a jellegzetes miniszterelnöki koreográfiát eredetileg Gyurcsány találta ki, csak aztán trükkös pályázatfeltételek kiírásával a táncot áron alul értékesítette Hugh Grant-nek - mindezt azért, hogy cserébe exminiszterelnökünk bejuthasson a legelőkelőbb uniós fogadásokra.
A magyar baloldal pedig nem is találhatna alkalmasabb személyt miniszterelnök-jelöltnek a Bajnai Gordonra hajazó Grant-nél. Tippünk a színész számára: ha nem tudja, hogyn kezdjen neki az egésznek, a legjobb, ha elmegy aggódni Kálmán Olgához. De az sem fog megártani, ha Zárug Péter Farkas és Tóth Gy. László helyett inkább Heller Ágnessel és Konrád Györggyel ismerkedik meg.
Kártérítést Budaházynak!
2012.06.27. 10:53 | hoLDen | Szólj hozzá!
Először is, szögezzük le, hogy egyáltalán nem szimpatizálok Budaházy Györggyel, véleményével és főleg módszereivel nem igazán értek egyet, szabadságharcosnak sosem tartottam. Csakhogy az a szomorú valóság, hogy szabadságharcost nem a Magyarok Nyilai, nem a Hunnia Mozgalom és nem is a Jobbik csinált belőle: azok avatták honvédő, hazafias katonává, akik terrorcselekmények megtervezésére vonatkozó homályos magyarázatokkal indokolva két éven keresztül előzetes letartóztatásban tartották, és már azóta is lassan egy éve húzzák az ügyét, mint a rétestészta.
Miközben 2006-ban rendőri segítséggel végigvertek a tüntető tömegeken, és jó pár ártatlan járókelőt bántalmaztak brutálisan, addig az ezt levezénylő Gergényi Péter rendőrtábornokot akkor kitüntették, míg az állam ellen állítólag szervezkedő Budaházyt két évre rabosították, és széles tömegek előtt egyenlőségjelet vontak közte és a terror fogalma között.
Lehet, hogy Budaházyék tényleg terveztek robbantásos akciókat kormányirodákban és politikusok otthonában. Lehet, hogy tényleg ők dobtak Molotov-koktélt Kóka János nyaralójába. Lehet, de amíg semmit nem bizonyítanak, nem éppen jogállami dolog valakit ítélet nélkül, évekig előzetes letartóztatásban tartani, majd hirtelen, mindenféle újabb fejlemény nélkül hirtelen áthelyezni házi őrizetbe. Ami megint több kérdést vet fel.
Ha Budaházyék terrorcselekedeteikkel az alkotmányos rend és a béke megbontására törtek, minek köszönhette, hogy két év után végre kiszabadult a börtönből?
Mert ha végre-valahára pont kerül az ügy végére, és bebizonyosodik Budaházyék ártatlansága, akkor bizony jelentős kártérítés illeti meg őt a jogtalan fogva tartásért is. Nem lehet egy embert mondvacsinált okokkal szabadságában korlátozni, nem lehet őt a közvélemény előtt köztörvényes bűnözőként beállítani; de az utca emberének sincs joga ahhoz, hogy azért drukkoljon egy közszereplő elítéléséért, mert nem szimpatikusak neki a nézetei.
A Kúria most felmentette Budaházyt annak vádja alól, hogy 2006 és 2007 között született írásaival elő igyekezett készíteni az alkotmányos rend erőszakos megbontását - bár az ítélet szerint a szólásszabadság határait súrolta, de ennek ellenére nem követett el törvénysértést. Marad a terrorcselekmények előkészítésének vádja, ami jelenleg addig jutott, hogy ki kell fizetnie Budaházynak 200 ezer forintot a Szabadság téri szovjet emlékmű 2006-os megrongálásáért, a vörös csillag lefeszegetéséért. Elképesztő.
Ha egyszer végre lezárul az ügy, és a terrorcselekedetek előkészítését sem tudják hitelt érdemlően bizonyítani, Budaházy számára jelentős kártérítési összeget kell eszközölni. A közzel szemben pedig minden érintett szégyellheti magát, amiért szabadságharcost gyártottak ebből a súlytalan, nagy igazságokat soha nem mondó emberből, és elősegítették ennek kapcsán is a Jobbik sikeres társadalmi megerősödését. Merthogy bár nem volt ez olyan nyomós ok a radikalizálódásra, de a 2006-os rendőrterror, az őszödi beszéd és a kormányzati szinte emelt korrupció mellett az ilyen abszurd és ködös jogi hercehurcák is sokat tettek a szélsőségek megerősödésének érdekében.
Címkék: belföld felmentés radikáljobb Jobbik Budaházy György Magyarok Nyilai Gergényi Péter államellenes bűncselekmények
A legújabb, huszadik századi hisztéria
2012.06.25. 07:41 | hoLDen | Szólj hozzá!
Hónapok óta, mint cunami, jönnek fel a huszadik század legkomolyabban vett ideológiai küzdelmei, melyek ma is releváns jelenségként tűnnek fel egyesek szemében, abszolút megkövetelve ezzel a jó pár évtizeddel lemaradt retorikát, dühödt árokásást.
Horthy után Szálasi? Nyilas-e a Nemzeti Alaptanterv? Na és megjött Prohászka is - mert a jobboldal szerint antiszemitának lenni talán még érdem is.
Értelmes ember hogy képes még 2012-ben is ekkora baromságokat mondani?
Először is, kedves barátaim, Horthy és Szálasi között csak a temporalitás lát folytatólagosságot, tartalmilag akkora szakadékok vannak köztük, hogy azt szavakkal ki sem lehet fejezni. Hogy Horthy nem volt elég erős, nem lépett fel időben, még némi kétely is szorult belé a zsidósággal szemben? Tagadhatatlan. Személy szerint én sem magasztalnám tevékenységét, jelesebb személyiségek szép számban akadnak ehhez a magyar történelemben, vagy akár a korszakban is. Salkaházi Sára például sokkal nagyobb tiszteletet érdemelne.
Na de demokráciában élünk, kedveskéim. Mindenki azt tisztel, akit akar. Magánszemélyek akkor állítanak szobrot Horthynak, amikor akarnak. Nem kell ezt szeretni, kérem. De azzal vádaskodni,hogy ez állami szintre van emelve, nos, ez igazán undorító, és gyakorlatilag épp annyi ésszerűség van benne, mint az "Orbán király akar lenni"-féle megmondásokban. Nagyon is jól teszi az állam, ha nem szól bele ebbe, mint ahogy az is helyes lépés lenne tőle, ha kiégett írók értelmetlen publicisztikáira sem reagálna.
Mert arányérzékkel rendelkezni, az igen nagy erény, elvtársak. Azt jelenti, hogy nem ordítozunk Horthy-fasizmusról a rendszerváltás után 22 évvel, és egy lektűríró tananyagba kerülése kapcsán sem kiáltunk nyilast és szálasistát. Csupán csak azért, mert tisztában vagyunk vele, hogy irodalmi színvonaltalansága a fő gond Nyirő művészetével, épp ezért nem is nagyon kell kötelezővé tenni őt épp úgy, ahogy Rejtő Jenőt, Szilvási Lajost és Jókai Annát sem. Most, hogy ezt szerencsésen felismertük, meg is van a feladat: hosszú-hosszú tanulmányokban elemezni, miért számít ugyan népszerű, ámde fércmunkának Nyirő és Wass releváns munkássága. Hajrá! És mi az, amit nem teszünk? Megvan már? Nem írogatunk az ÉS-ben arról, hogy nyilasok köré emelnek kultuszt. Mert értelmes, gondolkodni és súlyozni képes emberek vagyunk.
1927-ben meghalt püspököt nem kiáltunk ki vélt vagy valós antiszemitizmusa miatt szalonképtelennek. Ez evidencia lenne, de sajnos sokan megrekedtek a píszí agyrémek szintjén, ezért illik bennük is tudatosítani. És azt is képesek vagyunk felfogni, hogy nem minősül antiszemitának az, aki nem faji alapon ítéli meg a zsidóságot, hanem kulturális-szociológiai értelemben fogalmaz meg róluk negatív véleményt. Emiatt vitába lehet szállni, de szalonképtelennek kikiáltani, nos, az nem fog menni demokráciában.
Akik ma antiszemitizmusról üvöltöznek, azok táplálják a zsidókkal szembeni ellenérzéseket. Akik Nyirő politikai hitéről picsognak írói megítélése helyett, azok az irodalmi elit ideológiai fogságáról győzik meg az átlagembert. Akik a horthyzmus visszatéréséről képzelegnek, azok felébreszthetik a gyanút a bolsevizmus jelenvalóságának kapcsán.
Köszöntök mindenkit a huszonegyedik században! Ott, ahol az antiszemitizmus, a fasizmus, a kommunizmus, a horthyzmus és a hungarizmus nem releváns fogalmak már. Tessék végre felébredni!